Bakgrund till bloggen

Hej, mitt namn är Niclas Lindfors, och jag har skapat denna blogg av flera skäl, att utveckla mig själv som lärare och för att visa andra, kollegor, att datorn går att använda i undervisning till mer än word och PP. Jag har i 8 års tid arbetat som lärare och då framförallt på högstadiet. Under dessa år har min syn på skola och undervisning ändrats under tidens gång. Detta är egentligen inte konstigt då två saker, bland många fler, har format och förändrat skolan. För det första har en tidigare misslyckad reform(?) Lpo94 nu förpassats till historien och nu genomförs på bred front, hoppas man iaf, en sk implementering av den nya läroplanen LGR11. För det andra så har datorn på flera sätt utvecklats från digital stationär skrivmaskin till så mycket mer och i fler format (pc/mac, surfplattor och läsplattor samt smartphones). Så vad har detta med mig att göra? Jo, sen tre år tillbaka arbetar jag med en Interaktiv whiteboard /en Smartboard)i ”mitt” klassrum och i samma veva drog jag och en kollega igång med att använda ett datorprogram där elever skulle kunna mötas och diskutera utan att träffas. (Detta låter hur gammalt och okunnigt som helst men på den vägen var det.) Vi lät eleverna arbeta i wikispaces där vi skapade uppgifter för eleverna som  i sin tur var tvungna att lösa uppgifter genom att läsa och kommentera vad andra skrivit.

Så nu, med ett otal ”wikis”, hemsidor och bloggar skapade med och av elever så var det så dags att själv börja bearbeta och sammanfatta de erfarenheter man skaffat sig av detta arbete. Detta är bla varför jag just nu börjat  blogga om internet och datorn i skolan?

Mina skäl till bloggen är allt från två till otaliga. Jag ser många användningsområden med bloggen och ju mer jag funderar på det desto fler skäl kan jag hitta på.

Kommentera

