Varför ska jag som lärare använda datorn i undervisningen?

 

Sitter på X2000 på väg ”hem” till Göteborg och funderar över datoranvändningen på arbetsplatsen och över elevernas intresse för datorn som arbetsredskap. Min erfarenhet säger att eleverna ”älskar” datorn, eller de älskar Internet. Datorn är något som eleverna är vana vid och använder på sin fritid i olika utsträckningar och syften. Väldigt många är vana vid att ”skriva av sig” på nätet vilket gör användandet av ex bloggar som redskap enkelt. Det är en ”teknik” eller kunskap som eleverna behärskar. Själva tekniken bakom datorn verkar också vara spännande att utforska. Placera en Ipad med ett program så kan man redan där börja nynna ledmotivet till de otaliga Farbror Frej som Galenskaparna och After shave producerade till serien Himla massa program, det slutar alltid med” å vips så har vi skapat en…” Låter lite enkelt men den korta erfarenhet som jag har med att ta med Ipad till lektioner så stämmer detta! På bara några få minuter utan några förkunskaper om aktuell app skapar nyfikna elever något nytt och eget. Mer om detta när jag berättar om en app (och program) som har just ”det där” för att bli min favorit-app, educreations.

Som svar på min inlednade fråga i rubriken, eleverna gör kreativa saker med datorn i undervisningen. Finns det något negativt med dator i undervisningen? Säkert, men m er om detta någon annan gång.

Kommentera

