Inspiration

En av mina största inspirationskällor är utan tvekan Khan Academy och dess grundare Salman Khan, i den ordningen också. Visst måste man ge mr Khan ett enormt erkännande för det han skapat och för sin vision och eventulla entreprenörs-anda, men han är ”i min bok” inte som gestalt en inspirationskälla på samma sätt som hans skapelse, Khan Academy. Det är hans animerade lektioner som framförallt är en inspirationskälla rent professionellt!

Under sommaren har jag ”hittat” sidor på Skolverket, så som en diskussion om det sk Flipped classroom som läraren Daniel Barker förespråkar men det var innan och utan denna kunskap och vetskap om diskussionen som jag av en slumphittade Khan Academy. Jag kan inte kalla det annat än en slump då jag inte vet hur eller riktigt när det var, kanske att jag fick hjälp av en TED-föreläsning, men säker är jag inte!
Men hur gjorde Khan? Hur skapade han sina lektioner? Jag började leta på nätet, hittade en historik, insåg att det inte skulle vara gratis att göra program på Khans nivå, hamnade runt på fler sajter och kan inte riktigt förklara hur och när jag kom i komtakt med olika appar som på olika sätt kunde vara lösningen på mina funderingar. Utan att framhäva det hela för mycket är dessa funderingar ganska så revolutionerande i sitt sammanhang (läs Min arbetsplats). Att jag inte mer konkret kan förklara var och när som jag hittat eller läst något är eller borde vara lite besvärande, men det är just på detta sätt som jag under senvåren och sommaren har ”upptäckt” Internets hela kraft(?). Är man vetgirig, är man nyfiken, är man hungrig på kunskap är nätet ett enormt smörgåsbord. Men det visste ni ju redan!

Så tillslut, tack Khan Academy för din inspiration!

Kommentera

