Educreations, jackpot? (kort version)

Bild

Nämnde i ett tidigare inlägg att jag såg Khan Academy som en inspiration och att jag sökte med ljus och lykta efter något som jag kunde använda i undervisningen, gratis måste tilläggas! Det jag var ute efter var en app där jag kan skriva, rita och spela in ljud på en och samma gång. Nu tror jag att jag har hittat det. Det är inte en sprillans ny applikation/mjukvara och efter att ha sökt på nätet så hittar man flera recensioner som talar sitt tydliga språk om ”förträffligheten” hos educreations. Så nu har jag själv prövat appen och låtit elever även använda den.

Tänkte bara bjuda på ett litet smakprov på vad en kreativ elev skapar på några få minuter utan erfarenhet av vare sig Ipad eller educreations. Smakprovet når du genom att klicka på educreations logga!

Reflektioner från elev:

det var roligt att skapa en lektion, det var som en sorts lek
det var lite krångligt i början och det tog tid att lära sig hur man gör en lektion
det var efter ett tag lätt att arbeta med programmet
det fanns inget dåligt med programmet
det var en bra grej att arbeta med…

Noterbart är att det tog eleven 15 minuter att behärska ett program den aldrig arbetat med samt skapa en 3-minuters ”lektion”. Kusligt! 🙂

Kommentera

