Andra veckan…

På min arbetsplats använder vi oss av Infomentor, det är ett program som en del kollegor, elever och föräldrar inte efter flera år tagit till sig. Det finns flera orsaker, bl.a. att en del av informationen som publiceras/kommuniceras kräver en del koder. Användandet av tjänsten är tidskrävande och inte alltid logiskt uppbyggt för oss som använder det. Jag har ej för avsikt att utförligt förklara min och andras syn på Infomentor, utan kort konstatera att alldeles för många elever (och föräldrar) ej loggar in eller läser den information som skolan försöker kommunicera. Försöket, eller testet, med Edmodo har som avsikt bl.a. att kolla hur eleverna integrerar med Edmodo samt om jag som lärare kan använda den konstruktivt och informativt. Jag är nyfiken på om Edmodo kan användas för formativ bedömning.

Efter en veckas arbete, inte så många lektioner, är det ganska positiva röster från eleverna när det gäller Edmodo jämfört med Infomentor. Jag har lätt att publicera uppgifter och instruktioner till eleverna vilket är bra. Forts följer…

Det enda som börjar upplevas som lite konstlat är att lektionerna bedrivs i skolans datasal. Att använda Edmodo kräver ett större (?) inslag av datorer eller liknande. Som sagt, återkommer med fler funderingar under resans gång.

Ps. Personlig favorit kring arbete med Internet och formation bedömning är fortfarande Wikispaces.

Kommentera

