Edmodo

Under 4 veckor provade jag att arbeta med Edmodo i undervisningen med en klass 8:a. Jag har till stora delar enbart positiva erfarenheter av programmet, men en del funktioner saknar jag för att verkligen ge programmet tummen upp! Men som ett verktyg för att framförallt hålla ordning på material, länkar, arbetsuppgifter och inlämning av elevarbeten fungerar det bra.

Själva utprovningen av Edmodo gjordes jag genom att använda en av skolans datorsalar vid varje lektion. Det blev lite konstlat då jag och elever låstes upp vid en viss arbetsplats, det saknades utrymme för att vara lite flexibel med olika övningar och gruppkonstellationer. Det var nog det som var mest irriterande, en känsla av det inte ”var på riktigt”. Oundvikligt var även att en del elever tog sig friheter att utforska mer än det angivna materialet då hela nötet låg öppet för deras nöjes skull. Tyvärr kommer detta märkas i deras måluppfyllelse, omdömen och betyg…

Jag skulle gärna önska att Edmodo skulle fungera bra till till formativ bedömning? Det gör det kanske till viss del. Det är enkelt att ge snabb feedback till elev. Det är enkelt att publicera lathundar och andra stödstrukturer som man bifogar arbetsuppgifter. Men eleverna kan inte enkelt ge varandra feedback i form av kamratbedömning om man inte låter eleven skriva inlägg och svar på ”startsidan”, men då kan man inte som lärare ta och följa enkelt vilka elever har lämnat in/gjort sina uppgifter. I min mening är wikispaces bättre på att ge eleverna ett forum där de kan ge varandra feedback samt för att synliggöra lärande.

 

Är man nyfiken på Edmodo och vill prova sina vingar har S:t Mikaelsskolan i Mora skapat några filmer som förklarar hur man som lärare skapar både det en och det andra!

Notera att Edmodo i den form som jag använt INTE:

  • håller reda på närvaro
  • fungerar för att skriva skriftliga omdömen

Nedan har jag tagit några skärmdumpar från Edmodo för att visa på några funktioner. Bilderna är tagna utifrån ett vad man ser som lärare eller förälder. Jag har inte med några bilder på hur programmet ser ut från ett elevperspektiv. Utseendet på programmet liknar det som är på en viss populär social sida på nätet så det gör att 99.2% av eleverna upplever en hel del ”igen-känning”.

Kalender_översikt

Enkel översikt i vecko- eller månadsform. Klickar man på de olika aktiviteterna som finns på kalendern får man läsa uppgiften.

mitt_bibliotek

Som lärare kan man lägga upp sitt egna bilbiotek som man använder som resurs när man skapar uppgifter till eleverna. När man skapar uppgiften kan man bifoga material, länkar, lathundar eller andra instruktioner eller stödstrukturer från sitt bibliotek till arbetsuppgiften.

betyg_och_kommentar_till_inlämning

Som lärare kan man om man vill skriva in ett betyg på arbetsuppgiften. Programmet är inte optimerat för det då det bygger på att man ger poäng, detta hänger samman med att programmet är utvecklat i USA. Det som är mer intressant, enligt mig, är att du som lärare kan skriva kommentarer till arbetet som direkt kommer att synas även för elevens vårdnadshavare.

Skapa_uppgift_bifoga_ngt_sätta_datum_mm

Som lärare har du en del alternativ att välja mellan. Du kan skapa uppgifter, notering, quiz eller en omröstning. Det finns en till möjlighet, alert, men det har jag aldrig prova. I bilden ovan ser du vilka val man kan välja mellan, du ser även hur det ser ut när man valt att skriva en uppgift (assignment). När man kommit så långt som man ser på bilden återstår det att skriva Rubrik, själva uppgiften,bestämma sig för slutdatum och till vilken grupp/klass som uppgiften ska höra till. När man sen tryckt på ok så får alla i den valda gruppen uppgiften. Nedan ser du ett exempel på hu en arbetsuppgift ”ser ut” för eleverna.

uppgift_antal_inl_slutdatum_bifigade_filer

Du kan även välja att lägga ut en notering till eleverna. Då skriver man en kort beskrivning eller förklaring och om man vill så kan man bifoga en länk eller något ur biblioteket.

note_bifogar_arbetsmatr

Föräldrar kan få en överblick över elevens arbetsuppgifter och ”prov”, ser när material ska ha lämnats in eller när det inte är inlämnat i tid. När du som lärare har lagt upp en uppgift så ser föräldrarna det när de loggar in, föräldrarna få även en notis då du som lärare har skrivit en kommentar på elevens inlämnade arbete.

Bild

uppe till vänster finns två ikoner, en knapp för ”hem” och en knapp som ger föräldrar tillgång till en kalender med alla datum/inlämningar. Bilden nedan är ”typ” det vänstra övre hörnet från ovanstående bild.

Bild

Är det något som du som läsare nu undrar över så ställ gärna en fråga genom att kommentera eller maila mig!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Edmodo

Under 4 veckor provade jag att arbeta med Edmodo i undervisningen med en klass 8:a. Jag har till stora delar enbart positiva erfarenheter av programmet, men en del funktioner saknar jag för att verkligen ge programmet tummen upp! Men som ett verktyg för att framförallt hålla ordning på material, länkar, arbetsuppgifter och inlämning av elevarbeten fungerar det bra.

Själva utprovningen av Edmodo gjordes jag genom att använda en av skolans datorsalar vid varje lektion. Det blev lite konstlat då jag och elever låstes upp vid en viss arbetsplats, det saknades utrymme för att vara lite flexibel med olika övningar och gruppkonstellationer. Det var nog det som var mest irriterande, en känsla av det inte ”var på riktigt”. Oundvikligt var även att en del elever tog sig friheter att utforska mer än det angivna materialet då hela nötet låg öppet för deras nöjes skull. Tyvärr kommer detta märkas i deras måluppfyllelse, omdömen och betyg…

Jag skulle gärna önska att Edmodo skulle fungera bra till till formativ bedömning? Det gör det kanske till viss del. Det är enkelt att ge snabb feedback till elev. Det är enkelt att publicera lathundar och andra stödstrukturer som man bifogar arbetsuppgifter. Men eleverna kan inte enkelt ge varandra feedback i form av kamratbedömning om man inte låter eleven skriva inlägg och svar på ”startsidan”, men då kan man inte som lärare ta och följa enkelt vilka elever har lämnat in/gjort sina uppgifter. I min mening är wikispaces bättre på att ge eleverna ett forum där de kan ge varandra feedback samt för att synliggöra lärande.

 

Är man nyfiken på Edmodo och vill prova sina vingar har S:t Mikaelsskolan i Mora skapat några filmer som förklarar hur man som lärare skapar både det en och det andra!

Notera att Edmodo i den form som jag använt INTE:

  • håller reda på närvaro
  • fungerar för att skriva skriftliga omdömen

Nedan har jag tagit några skärmdumpar från Edmodo för att visa på några funktioner. Bilderna är tagna utifrån ett vad man ser som lärare eller förälder. Jag har inte med några bilder på hur programmet ser ut från ett elevperspektiv. Utseendet på programmet liknar det som är på en viss populär social sida på nätet så det gör att 99.2% av eleverna upplever en hel del ”igen-känning”.

Kalender_översikt

Enkel översikt i vecko- eller månadsform. Klickar man på de olika aktiviteterna som finns på kalendern får man läsa uppgiften.

mitt_bibliotek

Som lärare kan man lägga upp sitt egna bilbiotek som man använder som resurs när man skapar uppgifter till eleverna. När man skapar uppgiften kan man bifoga material, länkar, lathundar eller andra instruktioner eller stödstrukturer från sitt bibliotek till arbetsuppgiften.

betyg_och_kommentar_till_inlämning

Som lärare kan man om man vill skriva in ett betyg på arbetsuppgiften. Programmet är inte optimerat för det då det bygger på att man ger poäng, detta hänger samman med att programmet är utvecklat i USA. Det som är mer intressant, enligt mig, är att du som lärare kan skriva kommentarer till arbetet som direkt kommer att synas även för elevens vårdnadshavare.

Skapa_uppgift_bifoga_ngt_sätta_datum_mm

Som lärare har du en del alternativ att välja mellan. Du kan skapa uppgifter, notering, quiz eller en omröstning. Det finns en till möjlighet, alert, men det har jag aldrig prova. I bilden ovan ser du vilka val man kan välja mellan, du ser även hur det ser ut när man valt att skriva en uppgift (assignment). När man kommit så långt som man ser på bilden återstår det att skriva Rubrik, själva uppgiften,bestämma sig för slutdatum och till vilken grupp/klass som uppgiften ska höra till. När man sen tryckt på ok så får alla i den valda gruppen uppgiften. Nedan ser du ett exempel på hu en arbetsuppgift ”ser ut” för eleverna.

uppgift_antal_inl_slutdatum_bifigade_filer

Du kan även välja att lägga ut en notering till eleverna. Då skriver man en kort beskrivning eller förklaring och om man vill så kan man bifoga en länk eller något ur biblioteket.

note_bifogar_arbetsmatr

Föräldrar kan få en överblick över elevens arbetsuppgifter och ”prov”, ser när material ska ha lämnats in eller när det inte är inlämnat i tid. När du som lärare har lagt upp en uppgift så ser föräldrarna det när de loggar in, föräldrarna få även en notis då du som lärare har skrivit en kommentar på elevens inlämnade arbete.

Bild

uppe till vänster finns två ikoner, en knapp för ”hem” och en knapp som ger föräldrar tillgång till en kalender med alla datum/inlämningar. Bilden nedan är ”typ” det vänstra övre hörnet från ovanstående bild.

Bild

Är det något som du som läsare nu undrar över så ställ gärna en fråga genom att kommentera eller maila mig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s