Administration som lärare…

Sitter och funderar över vilka arbetsuppgifter lärare har (bli inte rädd… jag vet vad jag gör men vet du vad jag gör eller ska göra?), men det kommer i annat inlägg, och har nu ”lyssnat” på statsrådet Björklund som har en och annan fundering kring vad lärare bör och inte bör göra. Det aktuella handlar om att minska lärares arbetsbörda genom att ta bort en del administration, såsom skriftliga omdömen i de skolår som ”sätter betyg”.

Men? Förändrar regeringens förslag lärares arbetssituation? Har lärarens jobb ändrats i grunden? Eller är detta en mindre ändring för att att blidka kritiska röster av olika politiska kulör? Blir det per automatik mer kvalitet? Eller vad kommer att hända? Nej, nej, ja, nej och vi får la se vad som händer i framtiden.

Är Björklunds förslag ”bra” för att utveckla elevers kunskaper och färdigheter samt lärares möjligheter att göra skillnad? Tror inte ett dugg tyvärr på detta! Det är andra förändringar som måste till, tex ett pedagogiskt samtal och tänkande som lyfter både elever, undervisningssituation och lärare. Med förslaget kommer åter fokus hamna på den summativa bedömning som betygen innebär, vilket enligt min erfarenhet leder till en enkel undervisning med passiva elever och avslutande prov som eleverna inte får feedback på samt inte heller möjlighet att utveckla sitt lärande.

Är jag då en vurmar för skriftliga omdömen? Både ja och nej. Såsom Infomentor sätter ramar mm samt den ”kultur” som råder kring dessa på min arbetsplats är svaret nej. Skriftliga omdömen i form av återkommande formativ feedback är jag däremot helt på!

Kommentera

