Vem bryr sig…

Varför blogga? Vem kommer att [vilja] läsa bloggen?

Lite lagom naiv trodde jag stenhårt på att mina elever skulle i princip ställa sig upp i bänkarna och sjunga halleluja när jag frågade dem om de var intresserade av att blogga under några veckor om undervisningen i So. En snabb handuppräckning skulle ju ge det självklara svaret JA!, men till min förvåning, faktiskt, var det ingen som räckte upp handen och ville blogga. Snabbt behövdes en plan B, se inte sur ut fick jag intala mig själv, se till att hålla masken. Gick så där kan jag säga. Gav eleverna i uppgift att fundera till nästa lektion varför de hade valt som de gjort. Dagen efter var det dags för ny lektion och varje elev fick en lapp att skriva en motivering till sitt nej eller ja. Elevsvaren var ganska nedlåtande, motiveringarna som jag främst ”hajjade” till på är de som du hittar överst i inlägget. De är ärliga och raka, men jag fick en olustkänsla när jag läste dem, vilket är anledningen till att jag tar upp just dessa.

exit ticket

Post-it-lappar(?)

Jag hade trott att det skulle vara enkelt, jag hade inte känt någon press att presterar, trodde att det skulle fungera smärtfritt. Glömde en sak, eleverna! Jag borde ha förberett mig lite mer, skulle ha behövt introducera ordet bloggande i SO bättre, tex vilken nytta som jag ser på det mm. Nu blev det istället ett defensivt arbete från min sida, inte det lättaste att med värdighet försöka reda upp ett ”problem” som man själv skapat. Man vill ju inte tappa ansiktet…

 

Läroplanen, Lgr11, tar upp att eleverna ska ha inflytande över sin skolgång. Barnkonventionen tar upp om barnens rätt. Men det står även att inflytande och delaktighet ”kommer med” ålder och mognad. Mao, så är det jag som vuxen som måste ta beslut där eleven kanske inte initialt ser det som det bästa för ”barnet”.

Jag nämnde inget mer om bloggande utan lät det vara. Två veckor senare introducerade jag ett arbete i samhällskunskap, ett autentiskt material om kommunal politik, demokrati mm skulle bearbetas. Lät ”snyggt” undslippa mig att ”ni ska dokumentera ert arbete, era funderingar och allt som kan tänkas hända eller tänkas under detta arbetes gång”. Lätt som en plätt, nu gällde det bara att lite nonchalant säga att all dokumentation ska göras digitalt, i form av en hemsida med tillhörande blogg 🙂

(Elev)

Men, Niclas. Sa inte vi att vi inte ville blogga?

(Mitt svar)

Ser det här ansiktet ut som om det bryr sig?

 

Var det någon som klagade? Nej, inte högt iaf.

#3

Kommentera

