BYOD

Bring your own device, Gud vet när jag började på detta inlägg? Kan ha varit i augusti 2012 men att själva glöden svalnade…

På ett sätt toppen men på annat sätt botten.
+ man kan sin pryl
– alla har inte en pryl

Vilket uppdrag har skolan? Bland det som ofta tas upp i media/diskussioner är att den svenska skolan ska vara likvärdig… Fungerar då BYOD? Är det en likvärdig skola och undervisning om socio-ekonomiska faktorer skapar skillnader? Ska den svenska skolan kräva att föräldrar sätter undan pengar så att barnen har ”rätt” sak? Låter orimligt att skolan ska styra över hushållens ekonomi på det sättet?

BOYD funkar kanske lagom smärtfritt på en skola dit eleverna sökt sig. Alltså en friskola. Tror inte det är helt förenligt med uppdrag mm för den kommunala skolan att begära att elever har med sig egna arbetsverktyg. Framförallt inte när de är kostsamma, vi pratar ju inte om blyertspennor…

Summa sumarum, BOYD kan funka till friskola, men inte helt okomplicerat på min nuvarande arbetsplats…

#6

Länk: http://leifekrem.wordpress.com/2012/02/09/igar-gick-datorerna-i-brando-gymnasium-i-vinteride/

Länk: http://marielinder.wordpress.com/2012/02/05/ett-anspraksfullt-forslag/

Annonser

2 comments on “BYOD

  1. Givetvis skulle det rimma illa med likvärdighetstanken om man använder system som endast skulle funka i friskolor. Den skola jag har erfarenhet från vad gäller användandet av BYOD är en kommunal skola och där fungerade systemet mycket bra. Jag såg heller inga skillnader i kvalitén på de apparater som eleverna hade utifrån föräldrarnas inkomst; snarare tvärtom. Enligt .se:s senaste undersökningen är tillgången på egna apparater mycket god, och den socio-ekonomiska faktorn får mindre och mindre betydelse. Att få använda sin egen apparat kan vara en logisk följd av att gränserna för fritid och arbete/skola gradvis suddas ut. Jag citerar Jan Hylén: ”Många elever har säkert redan idag prylar och program som de tycker är bättre än det skolan tillhandahåller. Ska de i så fall hindras använda dem i skolan? Ska de behöva göra saker på ett omständligt sätt i skolans datorer när de kunde ha gjort det enkelt med sin egen?”

    • Likvärdighetstanken är på många sätt redan sabbad av att en del elever får tillgång till bibliotek medan andra får ett rum med böcker. Men nu över till mer digitalt!

      Gjorde en snabb undersökning i början på veckan, frågade 91 av mina elever samma sak:

      -om skolans trådlösa nätverk imorgon skulle vara tillgängligt för er [elever] hur många av er skulle då kunna ha med sig en surfplatta eller laptop för att göra skolarbete?

      60 svarade att de kunde!

      Mao, ca 30% hade INTE något device att ta med. BYOD skulle inte funka så bra då…på min arbetsplats.

      Ska skolan/samhället ge bidrag till att alla elever får reell tillgång, alltså egen, av (typ) datorer? Spännande att fundera över utifrån rättvisa mm eller utanförskap.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s