Skolledare och pedagogik…

Är du bekant med eller insatt i formativ bedömning?

Lagom tyken fråga till sin rektor. Men frågan är berättigad enligt mig, att kalla sin rektor för pedagogisk ledare måste betyda mer en än ett skällsord.


Jag och många med mig vet varför vi läste till lärare. Som ung såg jag mig aldrig som en blivande lärare, det var något som jag visste föga om, alltså hur man blev lärare. Hade det inte varit för en god vän från gymnasiet (Samskolan i Göteborg) hade jag säkert svarat lika passivt och trevande som ungdomarna i Biskopsgården när de intervjuades av en hungrig Janne Josefsson om sina framtidsdrömmar! De hade inga, inga drömmar inget mål… Men frågan ställdes:

du som […] borde bli historielärare

Och på den väg är det. Ögonblicket gjorde mig till lärare, hade jag rakt igenom haft negativa erfarenheter av skolan och lärare kanske mitt val blivit annorlunda. För det finns lärare (och klassrumssituationer som kunnat avskräcka mig) som jag rakt av ogillat, jag hoppas att detta gör mig till en bättre lärare. En något naiv bild av mig själv är att jag gillar att hjälpa eller utbilda folk. Jag trivs eller mår bra av det.

Min vän (kollega) Jon läste engelska på universitetet. Han ser sig inte vara lärare hela livet utan läraryrket var en naturlig utväg (?) efter studierna i språk. Det var inte det han önskade, Jon var mer inne på att jobba med tex bokning, organiserande av saker, en sorts sekreterare, fixare eller manager förstår jag det som när jag lyssnar på honom. Men nu är det lärare som gäller.

Om det är vanligt att det frågas Men varför blir man skolledare eller rektor i Sverige? Vad vill man med det?
Om alla i Sverige som gått i skola anser sig vara bättre på undervisning än lärare, ett normalt påstående i debatten om lärares yrkesroll, så är lärare till viss del lika experter på att vara lärare och vet mer än sin rektor om att vara lärare. Så det måste vara jobbigt för rektorer, eller? Är det en förklaring till varför rektorer väljer att försöka vara extra duktiga på att skriva planer eller organisera schema eller administrera något som inte gynnar lärares relation och yrkesutövning i klassrummet? Att vara en pedagogisk ledare för pedagoger är nog det som jag minst förknippar rektorer med. En del rektorer genom åren har inte haft en aning om vilka pedagogiska tankar som genomsyrar min under läsning. Ka ha att göra med att de inte sett eller pratat med mig om min undervisning. (Btw, snart kommer ett inlägg om min undervisning, lite om hur den har förändrats). En gång i tiden satt jag på ett lönesamtal och fick reda på att ledningen gillade mitt arbete med att driva på ikt i undervisningen. Det var min starka sida. Själv ville jag lyfta att det som jag brann mest för och dagligen i stort och smått, i klassrum såväl som i samtal med kollegor var BEDÖMING FÖR LÄRANDE (formativ bedömning) men detta var inget som ledningen visste om, tacka för det då ingen skolledare gjort verksamhetsbesök eller samtalat med mig om undervisningen. Så tillbaka till inledningen, vad vet din rektor formativ bedömning?

#7

Kommentera

