Lajka det formativa bedömnings-projektet?

Ibland är det svårt att komma på en bra förklarande eller intressant rubrik. Lajka kanske inte är det bästa ord jag använt men det får duga.

Hur ser lärare på summativ och formativ bedömning (BFL)?

Nu är det läge att förklara valet av rubrik, en del lärare jag mött de senaste åren är skeptiska till (allt) det som kallas formativ bedömning, vilket trummas ut som en väsentlig del av arbetet som följer av den senaste läroplanen Lgr11. Lite eftertanke säger att det gällde säkert redan från Lpo94 men att det var lite fördröjning… Tror inte på det…

Nu till lite som lärarkollegor sagt de senaste åren:

  • Är det ena bättre än det andra?
  • har det blivit fult med prov och summativ bedömning
  • betyg på uppgifter förklarar för eleven vad han eller hon kan!
  • får jag inte använda prov längre?
  • En del lärare ser på BFL som något främmande, tom skrämmande. Det blir nästan xenofobiskt.

    Men det kanske inte är så konstigt då BFL vänder upp och ner på en del saker som lärare tagit för givet. Tex att läraren enbart är en som förmedlar kunskap och sätter betyg på prov.

    Diskussionen om BFL fortsätter men inte här och nu.

    Se följande film och säg inte sen att du känner igen dig på något sätt när du tänker på de elever du undervisar

    #15

    Annonser

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s