Nationellt prov (NP)

Vi har ju inte läst någon geografi alls…

Under läsåret har jag och mina kollegor funderat en del kring de första NP i ämnet SO. Hur skulle de se ut? Går det ens att ha NP i vårt ämne? Kommer det enbart vara faktakunskaper som ska återberättas under en viss bestämd tid? Vem föddes var, när och under vems tak, eller stall? Eller skulle förmågor testas på något sätt, tex att dra slutsatser ur ett material och göra en analys av något?

Hur har arbetet med NP fungerat för oss? Det intressanta börjar efter att proven var gjorda. Då skulle dessa rättas och vi sambedömde dem allihop. Det var till stor hjälp då många elevsvar var svåra att bedöma utifrån uppgift och bedömningsstöd. Som så många andra så är man fundersam över den tid det tog att bedöma proven. Tre lärare i tre och en halv arbetsdagar. Det blir sammanlagt ungefär 84 timmar. Det som jag vill fästa uppmärksamhet på är att vi även la ner tid på att förbereda vikarieinstruktioner för att täcka den tid vi rättade. Så kanske det är närmare 100 timmar som gått åt till att få tid samt rätta NP. Vi pratar nu alltså om 100 timmar som inte har använts till att undervisa eller stödja elevers kunskapsutveckling. Och i slutändan när man lagt ner ytterligare 10-15 minuter per elev på att sammanställa provresultatet så får man enligt lag inte använda sig av provet i undervisningen i ett formativt syfte.

Från Pedagog Stockholm hittar vi följande som Lärarförbundet propagerar för när det gäller NP. Ifall någon undrar betalar jag pengar till LR, det andra förbundet för lärare.

– endast prov i matematik, svenska och engelska ska vara obligatoriska
– proven i SO och NO i år 6 och 9 ska vara frivilliga
– omfattningen av alla nationella proven och dess tidpunkter ses över
– betydande delar av proven ska utföras och rättas digitalt, som i exempelvis Danmark
– staten och huvudmännen måste se till att mer resurser når skolorna för kostnader i samband med genomförandet av proven.

Men hur var det påståendet i början av inlägget? När mina elever fick reda på att de skulle testas i geografi blev de väldigt upprörd och yttrade de underbara orden som riktades rakt mot mig. ifall vi misslyckas på det NP så är det ditt fel Niclas och inte vårt, tänk på det [lärarjävel]. Nu tog jag i lite, men det kändes som om de verkligen försökte lägga skuld på mig, i förväg om de eventuellt skulle ha svårigheter på NP. Glädjande nog kan jag meddela dem, om de bryr sig, att de klarat av NP-provet alldeles fint.

#19

Kommentera

