En mamma resonerar

En dag när jag var på dåligt humör skrev jag på min elevsida att jag var lite trött över att eleverna hade negativa förväntningar. Fick igång en dialog med en förälder vilket var trevligt, även trevligt att en förälder tog sig tid att följa sitt barns skolgång till den grad att hen sökte på min sida för elever.

När man inte förstår vad man ska med viss kunskap till är det många gånger inte så himla roligt.

Att man genom att veta hur det har varit förr i tiden och hur olika händelser och tankesätt har påverkat utvecklingen av samhällen och levnadsvillkoren för människorna så att man kan förstå den tid man själv lever i och att det finns möjligheter att påverka framtiden är inte så lätt att fatta när man är full av hormoner och det viktigaste i livet är vad kompisarna ska göra.

Otacksamt jobb att vara lärare! Och jag kan som vuxen inte påstå att jag hade lärare som lyckades få det vidrigt tråkiga skolämnet samhällskunskap intressant i mina ögon. Inte ens på gymnasiet… Men när jag som vuxen och bara för mitt eget nöjes skull läste Samhällskunskap B kom jag äntligen på att det faktiskt var kul!!! Jätteroligt tyckte jag att det var att sitta och bilda regeringar utifrån olika valresultat och sen bedöma sannolikheten för vilka av dessa regeringar som skulle kunna bli handlingskraftiga nog att leda det här landet!

I alla fall… Vad jag har förstått av, för mig, pålitlig källa så hörde dina lektioner till de absolut bästa under förra läsåret. =)

Allt gott önskar jag dig och dina elever!

Tack för det! Ibland är det riktigt skönt med föräldrakontakt som inte handlar om att enbart klaga på lärare!

#22

One comment on “En mamma resonerar

  1. Ping: Hjälp önskas / Help wanted | EdTech - Assessment for learning

Kommentera

