Fixering vid resultat?

20130702-215806.jpg
Är skolan resultatfixerad eller ”målstyrd”? Kanske båda delarna… Eller är frågan felaktig? Jag resonerar utifrån att frågan är korrekt att ställa!

Vi har ett syfte med undervisningen, att eleven ska utveckla olika förmågor, vilka vi sen slutligen gör en summativ bedömning av och sätter ett betyg. Detta betyg grundar sig olika sorters bedömningar och lärsituationer, själva betyget talar om vilket mål, eller kunskapskrav som eleven klarat av. När eleven sen slutar skolan räknas kunskapskraven, betygen, om till siffror utifrån en fastställd princip. Dessa siffror används sen till att jämföra skolan med tidigare år men framförallt så används siffrorna till att jämföra olika skolor i och mellan kommuner. Vidare används och tolkas siffrorna av politiska nämnder (insatta, intresserade och kompetenta i alla frågor?) som sen sätter upp nya krav och förväntningar på en förvaltning som till nästa år ska leverera ett bättre resultat!

Mao, en resultatfixerad skola!

Eller?

#32

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s