NP

endast prov i matematik, svenska och engelska ska vara obligatoriska…

Varför då? Varför ska dessa ämnen fortfarande ges en tydlig och symbolisk särställning i skolan?

proven i SO och NO i år 6 och 9 ska vara frivilliga…

Vem och varför ska man genomföra provet i såfall?

omfattningen av alla nationella proven och dess tidpunkter ses över…

Ett intressantare alternativ, men hur ska det minskas eller delas upp kanske? Frågan blir intressantare om man även diskuterar i vilket syfte NP genomförs!

betydande delar av proven ska utföras och rättas digitalt, som i exempelvis i Danmark…

En fundering kring vad som kan rättas digitalt; går det att rätta annat än sådant som är enkelt maskinellt görande? Tex placera länder och koordinater mm eller att svara på flervalsfrågor och fylla i rutor eller diagram. Jag ifrågasätter starkt detta utifrån att det måste vara svårt att med detta förfarande rätta sk öppna och resonerande frågor. Med andra ord så återfinns de sk tunga men ack så intressantare frågorna kvar att rätta manuellt för lärare.

staten och huvudmännen måste se till att mer resurser når skolorna för kostnader i samband med genomförandet av proven…

Varför det? Om man ser över provens syfte och ger dem en möjlighet, till och med förväntning, till att användas i ett formativt syfte så behövs inte några enorma resurser, men jag tackar inte nej till mer medel till skolan då det behövs.

#33

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s