1:a sortens lärare?

I ett tidigare inlägg ställde jag frågan vem vill vara 1:e Lärare?

Vågar skolledare ta detta beslut?
Kan de avgöra vad som är bra pedagogik? Kan de då avgöra vem som är bra ledstjärna för pedagogiska samtal? Är det då förmågan att hålla dessa samtal som är viktigare än att ha kunskap och visioner kring pedagogik och skolutveckling? Så var slutar det hela?

Jo, i ett ruskigt intressant läge där skolledare och förvaltningschefer tillslut måste ta ett beslut som får anade och oanade konsekvenser. I en del kommuner har man sen några år infört en lärarkategori som ska fungera som spjutspetsar. Dessa är tänka att driva skolan ”framåt”, är det dessa som blir förstelärare? Vad får de för känsla om de inte blir ”utsedda” till skolans förstelärare?

Länk tillSkolverketnär de nämner karriärvägar för lärare…

#38

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s