Allvarligt…

I G Fridolins tal i Almedalen tog han upp om bildning och kunskap. När det gäller kunskap så pratades det om kunskap som något mer än bara fakta-kunskaper. Helt rätt enligt de två senaste läroplanerna. Oroande att Fridolins tvangs(?) uttrycka sig så då det kan tolkas som att en ledande (skol-) politiker i Sverige ur ett, enligt min tolkning, defensivt läge måste försvara skolan/läroplanen då hen för ut partiets skolpolitik.

Jag kan försöka förstå ordvalet i det att än saknar lärare, skolledare, elever och framförallt föräldrar kunskap eller ska man säga vetskap om att läroplanerna sedan 1994 har innehållit ordet kunskap ur mer än bara faktaperspektivet. Mötte för bara några år sedan ett gäng kolleger som inte alls hade hört talas om de 4 F:en.

Fakta, Förståelse, Färdighet, Förtrogenhet

Att då ta steget (?) rätt in i Lgr11 kan jag faktiskt försöka förstå som lite skrämmande, men ändock nödvändigt.

Min källa till resonemanget ovan är inte av primär kvalitet, jag lyssnade in på andrahandsinfo då ”SVEA elevrådsordförande” refererade vad Fridolin sagt (ur Skolsnack GarageRadios AfterSpeech). Är du intresserad av källkritik? Kritisera gärna då detta inlägg på ett konstruktivt sätt!

#38

Kommentera

