Läxor: För vem?

En fundering dagen då vi främst riktar tankarna till upplysningsidealen som lyfter fram de MR och den franska revolutionens konsekvenser som gjort det möjligt för en icke-adlig från Pau stå som namngivande för ett nordligt kungahus.

Läxor behövs för att tiden räcker inte till…

Citatet ovan är autentiskt och man kan undra på vilka grunder hen bygger resonemanget?

Beror det på förändringar i och med den nya läroplanen, LGR 11? Har kraven på den mängd som eleverna ska lära sig ökat? Har kraven på den mängd som eleverna ska få undervisning om ökat? Har antal bedömningsgrunder ökat? Har kraven ökat på lärares dokumentation? Har förväntningar ökat på både elever och lärare?

Min erfarenhet säger att ett påståendet kan stämma in. Det stämmer att mängden stoff som eleverna ska få undervisning om har ”ökat”. Det som införts i läroplanen är lydelse om ett visst centralt innehåll som ska gås igenom. Det betyder att staten har reglerat en minsta mängd stoff som ska användas i undervisningen. Detta fanns inte inskrivet i Lpo94.

skäl till läxor?

  • tradition
  • ideologi
  • gammal vana
  • dålig vana?
  • Funderingarna fortsätter.. För inte har några frågor egentligen besvarats! Tex så återstår frågan i rubriken…

    #43

    Annonser

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s