Biblioteken når inte de unga…

Detta inlägg är sprunget ur en artikel ur Göteborgs-Posten samt den yrkeserfarenhet jag har av folkbibliotek och skolbibliotek! Jag lägger stort ansvar på ledande tjänstemän och politiker i diverse kommuner vilket kan tydas ur min kritik.

Att det ska finnas ett bemannat bibliotek för att skapa goda förutsättningar för läs- och skrivinlärning är de flesta (alla) överens om. Men det räcker inte där anser jag! Folkbiblioteket eller skolbiblioteket måste även aktivt arbeta läsfrämjande! Prioriteringsfrågor inom en kulturförvaltning måste fokusera på bibliotekslagens intentioner och inte endast lägga medel på redan frälsta kulturkonsumenter. Tjänstemän och politiker måste våga säga nej till kulturprogram riktade mot kvinnor +55 men det kanske är så att program och insatser (?) riktas mot dem som bestämmer innehållet.

Kill your darlings!

Man måste såsom politiker eller tjänsteman se bortom sin egna horisont, det är inte svårt! Med detta menar jag att man måste se över vad verksamheten har för mål eller syfte samt inte minst målgrupper! Ledtråd kan här vara att läsa nuvarande bibliotekslag samt den kommande!

#54

Kommentera

