ClassDojo utforskat närmare

”ClassDojo makes it easy to keep my students alert and on-task.”

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till citatet? Det är kanske svårt att förstå nyanserna i ett främmande språk, inte heller ur vilken kontext orden är sprungna. Tanken är säkert god men det smakar lite avslaget…
Har ”studerat” programmet men kanske det viktigaste testet återstår, det i klass. Därför är det endast en

del saker som kan beröras. Bland det som inte testats, ja testats vet jag inte, är själva intrycket och känslan som infinner sig i klassen när man använder programmet live.

varför använder du mobilen?

om du får så får vi [elever] oxå…

vad är det som du gör med mobilen?

Appen och programmet i datorn skiljer sig en del. Det positiva med datorn är att då får man möjlighet att själv formulera sina positiva (och om man vill negativa) award, en sorts belöning eller liknande. Men man kan använda belöningssystemet om man formulerar om belöningarna till formuleringar ut Lgr11, såsom förmågor.

Men vad kan man göra med de bedömningar man gör? Går det att visa eleverna dem? Kan man använda dem i ett formativt syfte? Dokumentationen kan visst fungera som stöd för ett formativt samtal.

Programmet säljs in som ett verktyg för att ändra elevers beteende, det är däremot användbart till mer än kontroll av eleverna. Frågan är bara hur användbart det är i verkligheten när man rör sig bland eleverna.

#56

20130728-230245.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s