Jag och Skolan…

Bjuder på ett utkast som legat och väntat  sen november 2013. Tycker att inlägget är lite passé för vi har haft en alldeles för lång debatt av nedskrivning av skola, lärare och elever. Inte minst när diverse PISA-saker dyker upp så skrivs skolan ner. Då är det lätt för nära och kära att racka ner på skolan, men jag väljer att se det som att problemet sitter inte i skolan, det är ett samhällsproblem!

Jag har ibland god lust att vräka ur mig en del okonstruktiva påståenden om svensk skola, inte för att jag tror att det finns just en svensk skola som enkelt kan sammanfattas, men jag har i alla fall funderat och resonerat utifrån mitt perspektiv i och utanför skolan.

Vi har en polariserad debatt som visar på den splittring eller uppdelning som finns kring synen på skolan.

Ett favorituttryck (nr1)

Vi får den skola som vi förtjänar eller vill ha!

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo! Att alldeles för många kollegor och ickekollegor verkar ha en syn på vad som ska gälla i skolan:

  • 30 st i varje klass
  • Undervisning handlar om utlärande
  • Skriftliga omdömen för att främja lärande är av ondo
  • Omdömen eller tekniker för att främja lärande är av ondo

Vad är syftet med skolan? Vad säger SKOLLAGEN och LGR11? Nås dess intentioner genom nuvarande ordning?

Kommentera

