Bloggar

Här samlar jag mina erfarenheter kring arbete med (elev-) bloggar. Jag kommer även länka till en del bloggar som elever skapat.

Mina tidigaste erfarenheter av att låta elever blogga är ganska deprimerande, i ljuset av vad jag vet idag och hur jag väljer att arbeta nu med bloggar.

I början hade även jag en övertro till elevernas förmåga och kunnande. En elevblogg blev detsamma som en elevhemsida, såg bra ut efter ett tag men den var ”död”. Ingen interaktion, ingen ordväxling eller kommentarer. De fungerade enbart som publiceringsverktyg(?) och ett kollage hade fungerat lika bra. Utöver detta så måste man kämpa mot skolkultur att elever aldrig jobbar vidare med ett arbete…

Vi kanske måste ta detta på allvar, lära eller vänja barnen vid formativt arbetssätt? Det kanske inte finns något som heter så men nedan citeras något som kan fungera som ”det bästa till hands”.

Ett tweet av Christian Lundahl (som hänvisar till en viss Shephard) om skrivinlärning(?) ger oss en bra insikt i hur jag ser på en del av det som kan kallas skolkultur, då gällande elevers syn på skolarbete och att ”producera” något.

När elever lär sig skriva måste de lära sig att bedömning och revidering av texten är en del av vad skrivande är! (Shephard)

Undra om det inte går att lägga ett genus-raster ovanpå detta också, erfarenheten säger att det är främst pojkar som snabbt (för att göra klart) producerar något och därefter önskar någon sorts bekräftelse på detta. Har visst upplevt liknande från en del flickor men dem kan jag fortfarande räkna på en hand.

Hur ser elever på att blogga då? Har mest mött positiva elever men även en del elever som av olika skäl är tveksamma till bloggande. Ett skäl till att inte blogga är ingen kommer läsa den, ett annat är jag gillar inte att blogga. Både flickor och pojkar är tveksamma, men de mest negativa är pojkar. Jag måste här gissa, men jag tror det har att göra med att ”pojkar” inte brukar ”göra detta”, här fungerar analogin till dagboksskrivande vilket brukar främst förknippas med ”tjej-syssla”.

Att (varför blogga…)

Bloggverktyg…

En del är säkert att föredra som lärare då de kan ge insyn eller andra möjligheter till interaktion.

Vill du läsa mer om bloggar i skolarbete kan du läsa följande av Marie Linder.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s