Jag & IKT

Här har jag nu samlat mina ”Darlings”, alltså favoriter som jag under flera år använt eller nyligen fattat tycke för…

Answergarden.ch – ett program för att ställa frågor till eleverna för att få feedback på tex lektionen, kan användas som exit-ticket.

Audacity – ett ljudredigeringsprogram som är gratis att ladda ner jag/vi använt till att klippa ihop olika ljudfiler med samtal och musik till längre sammanhållen ljudfil som sedan publicerats på nätet.

AudioBoom – en app som används på iPhone/iPad för att spela in ljud för publicering på nätet. Användes för att låta elever göra podcastsändningar.

Book creator – med hjälp av denna app har jag och elever skapat interaktiva böcker som publicerats på digibibblan.moobis.se

Edmodo – är en lärplattform (LMS) som liknade Facebook väldigt mycket. I Edmodo lade jag upp arbetsuppgifter till elever, gjorde frågor eller skapade diskussionsforum för dem. I programmets kalender kunde man lägga upp arbetsuppgifter till eleverna och sen följa vilka som lämnat in eller inte. Missade en elev sista datum för inlämning skickades ett meddelande till vårdnadshavare att nu har elev NN inte gjort sitt skolarbete enligt plan. Många elever uppskattade Edmodo.

Educreations – ett program eller app som på iPad kunde användas till att skapa redovisningar eller instruktioner. Själv använde jag det till att skapa mina föreläsningar om det aktuella momentet eller arbetet vi gjorde. 2-3 minuter långa filmklipp med bilder, text och röst för att ge eleverna en överblick eller inblick i ett sammanhang eller skeende.

Google apps (for education) – är olika progra eller appar som jag använt i undervisningen. bland Googles appar har jag oftast valt följande tre när det handlar om arbete med elever eller kollegor.
formulär, för att göra digitala (och självrättande) test eller göra undersökningar kring kunskaper eller ”attityder. När testet eller undersökningen är gjord kan man få fram resultatet i diagramform vilket är spännande att kika på för att kunna diskutera resultatet med eleverna.
kalkylblad, tex skapa open space-möten, man delar helt enkelt ut en länk till alla medarbetare och när de klickar på läken får de se ett skapat kalkylblad med positioner som kan användas för att skapa möten.
dokument, för att elever enskilt eller gemensamt ska skriva arbete, dessa kan jag som lärare sen bedöma och kan skriva in min feedback rakt in i dokumentet. Det är inte bara elever som kan samarbete kring dokument.’
iMovie – en app i iPad/iPhone för att spela in egna filmer. Jag använde ofta iMovies egna mallar eller trailers för att begränsa eleverna men även tvinga dem till att skapa något nytt och eget, kanske gå utanför ramarna.

Mentimeter.com – ett program för att ställa frågor till eleverna som enklast kunde besvara dessa genom en länk i sina mobiltelefoner. Varje fråga kunde ha ett antal givna svarsalternativ och så fort eleverna svarat fick man i realtid information om hur de svarat. Mentometer kan användas som exit-ticket men även som test och diskussioner kring hur eleverna svarat på frågor.

Moobis.se – är ett publiceringsverktyg som helt bygger på wordpress, men det är anpassat för skola i olika former. Jag har använt Moobis som blogg alt hemsida tillsammans med elever då de deltagit i tävligen Webbstjärnan. Moobis kommer med flera instruktioner för att hjälpa användare att lyckas med sin hemsida vilket jag tycker är jättebra. Jag har även skapat en digital biblioteksresurs där elevers arbeten publicerats men även att lärare laddat upp mallar och stödstrukturer för skolarbete till elever.

Prezi, Keynote eller Power point är olika presentationsprogram jag använt för att visa på information eller föreläsa.

Smartboard – är en speciell interaktiv skrivtavla som kopplas mot en dator och nätet. Det finns flera olika varumärken men de skolor jag arbetat på har köpt in just Smartboards. Till Smartboard finns egen presentationsprogram men man kan använda de program som finns med i datorn om man hellre gör det. Fördelen med att skriva i Smartboards program är att det är enkelt att spara lektionsgenomgången och skicka den sen till alla elever eller vårdnadshavare.

Soundcloud – en app för att spela in och publicera samtal, diskussioner eller debatter som genomförts på lektionstid. Användes för att låta eleverna göra podcastsändningar.

VRP 7 – en enkel app till mobilen för att spela in samtal. Använts till att spela in radiosändningar med elever som sen klippts ihop i annat program för publicering på nätet.

Weebly.com – en relativt enkel sida för att skapa en hemsida med blogg. Du behöver inte koda utan det är en drag and drop sida som låter dig utforma hemsidan ganska väl. Det enkla med drag and drop är en anledning till varför jag låtit elever använda det. Har själv haft en sida för elever och vårdnadshavare att läsa, niclaslindfors.weebly.com som är fullt tillgänglig till skillnad från tex LMS där tillgängligheten bygger på att man ar koder för inloggning.

Wikispaces – är en sorts lärplattform (LMS) som är gratis att använda för lärare. Här har jag skapat sidor för olika moment eller projekt med mina klasser. I wikispaces har jag samlat den informationen som behövs för eleverna samt skapat diskussionsforum för eleverna. I dessa forum har eleverna visat sin förmåga att resonera självständigt eller tillsammans med andra, kamratbedömning har varit väldigt framgångsrikt enligt min uppfattning. Många elever uppskattade wikispaces och det arbetssätt som vi arbeta utifrån.

WordPress.com – är ett publiceringsverktyg som jag använt ibland för att låta elever blogga eller skapa hemsida. En anledning till att visa upp wordpress är att det är välkänt och vissa kala det för ”en standard”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s